Nařízení Evropské unie letos přineslo nová pravidla na poli digitálních služeb s cílem vytvořit bezpečnější online prostředí s jasnými pravidly v rámci EU. Upravuje například odstraňování nezákonného obsahu, transparentnost reklamy, doporučování obsahu, a také úpravu omezení šíření dezinformací. Následující článek stručně připomíná některé z novinek, které tzv. Digital Services Act, tedy Nařízení o digitálních službách přináší.
Nařízení o digitálních službách je jednotný soubor pravidel platných v rámci EU vztahující se na vymezené poskytovatele online služeb, kterými jsou např. sociální sítě a jiné platformy pro sdílení obsahu, obchody s aplikacemi či online platformy pro ubytování. Pro tyto platformy nařízení platí bez ohledu na to, zda jsou usazeni v EU, stačí, pokud své služby v EU nabízejí. Cílem nařízení je omezit nelegální obsah na internetu, omezit šíření dezinformací online a přispět k bezpečnějšímu online prostředí.
Odstraňování obsahu
Jednou z nejvýznamnější povinností, kterou nařízení zakotvuje, je povinnost poskytovatelů informačních služeb odstraňovat nezákonný obsah, a to včetně např. hate speech, nezákonného diskriminačního obsahu či teroristického obsahu. Poskytovatelé nemusí takový obsah sami vyhledávat, pokud se však o něm dozví, musí tento odstranit. Uživatelé mají právo být o odstranění jejich obsahu informování a mohou proti omezování obsahu protestovat formou stížností.
Transparentnost reklamy i doporučování obsahu
Poskytovatelé informačních služeb mají též povinnost zajistit, aby uživatelé mohli u každé reklamy určit, že se jedná o reklamu, kým je reklama prezentována a kdo za ni zaplatil. Konec je tedy zaběhlé praxi, kdy se reklama tváří jako pouhé doporučení vyzkoušeného výrobku či služby, u kterého uživatelé nejsou schopni rozeznat, že jde o placenou spolupráci. Nařízením je dále zakázána reklama cílená na nezletilé.
Nařízení se snaží vnést transparentnost do algoritmů, které určují především na sociálních sítích, jaký obsah bude uživatelům zobrazován, a to podle předchozího chování uživatele. Nově je zavedena povinnost uvést ve smluvních podmínkách jasně a srozumitelně kritéria, na základě kterých je uživatelům zobrazován obsah, a uvést význam těchto jednotlivých kritérií.
Omezování dezinformací
Zajímavostí jsou také nové povinnosti tzv. velmi velkých online platforem a internetových vyhledávačů, kteří mají povinnost posuzovat „veškerá systémová rizika“, jako například nepříznivé dopady na občanský diskurz, volební procesy a veřejnou bezpečnost. V rámci této povinnosti mají platformy mimo jiné povinnost analyzovat, jakou roli v systémových rizicích hrají jejich algoritmy, které uživatelům doporučují obsah dle jejich předchozích interakcí na platformě. V souvislosti s tímto lze zmínit také povinnost zpřístupnit data platforem výzkumníkům za účelem zhodnocení rizik pro společnost.
Nařízení o digitálních službách nabylo účinnosti 17.02.2024.